TY - JOUR ID - 21818 TI - تحلیل فضایی تصادفات جاده‌ای با رویکرد مخاطرات اقلیمی مطالعه موردی: محور کرج ـ چالوس JO - پژوهش های جغرافیای طبیعی JA - JPHGR LA - fa SN - 2008-630X AU - فرج‌زاده ‌اصل, منوچهر AU - حسین قلی‌زاده, محمد AU - ادبی فیروزجایی, عظیم AD - Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 42 IS - 73 SP - 37 EP - 51 KW - ایمنی جاده‌ای KW - تصادفات KW - محور کرج ـ چالوس KW - مخاطرات اقلیمی DO - N2 - تصادفات جاده‌ای از عوامل بسیار مهم مرگ‌و‌میر و صدمات شدید جانی و مالی به شمار می‌آیند و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده‌اند. از میان عواملی که در بروز تصادفات جاده‌ای نقش دارند، سهم پدیده‌های اقلیمی چون لغزندگی در سطح جاده، برف، کولاک، مه، بهمن و یخبندان کم نیست. در این پژوهش تأثیرات آب و هوا بر تصادفات جاده‌ای در محور کرج ـ چالوس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. محور کرج ـ چالوس به طول 70 کیلومتر، از مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی است که استان تهران را از طریق ارتفاعات البرز به مناطق شمالی کشور مرتبط می‌سازد. در پژوهش حاضر پایگاه اطلاعات فضایی با استفاده از نقشه توپوگرافی به مقیاس 1:250000 از جاده تشکیل گردیده و آمار تصادفات جاده‌ای پلیس‌راه به این پایگاه اضافه شده و از طریق آنها نقاط مخاطره‌آمیز از لحاظ وقوع تصادفات در هر یک از شرایط جوی (آفتابی، ابری و جز آن) مورد بررسی قرار گرفته است. روش مطالعه در این تحقیق برمبنای بررسی فراوانی تصادفات در هر یک از مقاطع یک کیلومتری جاده مورد بررسی بوده است که در آن همزمانی بین وقوع تصادفات با رخدادهای اقلیمی با امکانات سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش‌های آماری تحلیل شده است. در همین زمینه بررسی ارتباط وقوع تصادفات جاده‌ای با شرایط توپوگرافی نیز صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در شرایط هوای آفتابی کیلومترهای 17، 20 و 41 و در شرایط هوای ابری کیلومتر 62 و در هنگام ریزش باران کیلومترهای 40 و 70 و در هوای برفی کیلومترهای 40، 60 و 62 و در هنگام هوای مه‌‌آلود کیلومترهای 60، 62 و 65 حداکثر فراوانی تصادفات را دارند و از این لحاظ جزو نقاط خطرناک محسوب می‌شوند. همچنین توزیع فضایی تصادفات نشان می‌دهد که هر چه محور کرج ـ چالوس از ارتفاعات بالاتری عبور می‌کند، به علت شرایط نامساعد جوی، میزان تصادفات در همان مقاطع افزایش می‌یابد. UR - https://jphgr.ut.ac.ir/article_21818.html L1 - https://jphgr.ut.ac.ir/article_21818_913475ab78afca7d45438e15e2f3197a.pdf ER -