TY - JOUR ID - 91256 TI - ارزیابی پایداری ژئومورفیکی جاده لشکرک به دیزین با تاکید بر داده های ژئو مکانیکی با هدف ایمنی و توسعه JO - پژوهش های جغرافیای طبیعی JA - JPHGR LA - fa SN - 2008-630X AU - کاظمی ایمن آبادی, عطااله AU - جعغربگلو, منصور AU - مقیمی, ابراهیم AD - گروه جغرافیای طبیعی، پردیس کیش، دانشگاه تهران، تهران ایران AD - گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 54 IS - 4 SP - 482 EP - 496 KW - ارزیابی مخاطرات جاده‌ای KW - ایمنی و توسعه جاده‌ها KW - پایداری ژئومورفیک KW - لشکرک – دیزین DO - 10.22059/jphgr.2023.346394.1007718 N2 - جاده مورد مطالعه از لشکرک در شمال شرق تهران شروع و در ورودی لواسان با تغییر جهت به سمت شمال غربی با عبور از مناطق زردبند، رودک، حاجی آباد، فشم، میگون، جیرود، دورود، سه راهی دربندسر و شمشک به سمت دیزین در استان البرز امتداد می‌یابد. این جاده در شرایط فعلی با وجود داشتن بار ترافیکی نسبتاً زیاد از ایمنی مطلوبی برخوردار نیست بنابراین افزایش ایمنی مسیر جهت تسهیل ارتباط شرق شهر و استان تهران به آزاد راه تهران-شمال با توسعه این جاده، از اهداف اصلی مطالعه حاضر می­باشد. در این تحقیق، با استفاده از نقشه­های زمین­شناسی، توپوگرافی و تصاویر ماهواره­ای نسبت به شناسائی وضعیت دامنه­های اطراف جاده و تهیه لایه‌های اطلاعاتی و منطقه­بندی مسیر در محیط GIS اقدام شد و با نمونه­برداری از سنگ­ها و دامنه‌های خاکی جاده، آزمایش­های ژئومکانیکی انجام گرفت و نتایج ارزیابی‌های ژئومکانیکی با پهنه­های به­ دست آمده از داده‌های ژئومورفولوژیکی مورد مقایسه قرار گرفت و طول مسیر از نظر پایداری ژئومورفیکی و ایمنی جاده به شش طبقه تقسیم­بندی شد. نتایج حاصله نشان داد که هم راستا بودن جهت شیب دامنه‌ها با جهت لایه­های سنگی و پوشش خاکی دامنه­های حاشیه جاده، از مهم­ترین عوامل ناپایداری دامنه‌ای و تعیین کننده نوع فعالیت فرایندها در این مسیر است. این پژوهش که با روش تلفیق اطلاعات حاصل از نتایج ژئومورفولوژیکی و ژئومکانیکی انجام شده است، قابلیت کاربرد در ارزیابی سایر مسیر‌های مواصلاتی کشور را داشته و می‌تواند جهت مدیریت ایمنی و توسعه جاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://jphgr.ut.ac.ir/article_91256.html L1 - https://jphgr.ut.ac.ir/article_91256_e4d1f631ce3ffba64e45c9e59d9409b3.pdf ER -